Kokoamme tälle sivulle tarkempia tietoja Kuusaantien lajitteluasemahankkeen vaiheista

Kymenlaakson Jäte Oy rakennuttaa Kouvolaan uuden lajitteluaseman. Uusi asema tulee Kuusaantien varteen Parik-säätiön ja Savon radan väliselle tontille. Lajitteluaseman rakentaminen käynnistyy vuonna 2025, ja sen on määrä valmistua vuonna 2027.

Uusi asema mahdollistaa perinteisten palvelutuntien lisäksi laajat itsepalveluaukiolot sekä hyväkuntoisten tavaroiden kierrätyksen. Tavoitteena on kehittää aluetta kokonaisuutena, jossa voi olla Kymenlaakson Jätteen ja Parik-säätiön lisäksi muitakin toimijoita ja palveluita.

Rakentaminen etenee kolmessa vaiheessa

Vaihe 1: Maanrakennus 2025–2026

Sisältää maanrakennuksen lisäksi tukimuurit lajittelukatokselle

  • Toteuttajana on Tupala-Yhtymä Oy.
  • Työmaan valvonnasta vastaa Ramboll CM Oy.
  • Suunnittelutyön on tehnyt Envineer Oy.

Vaihe 2: Maanpäälliset rakenteet 2026–2027

 Sisältää lajittelukatoksen, toimiston, vaarallisten jätteiden vastaanottotilan ja konesuojan

  • Suunnittelukumppaneita: Arkkitehtuuritoimisto ARKHALTIA Oy, Insinööritoimisto Kokot Oy, Esmitek Oy, Planproof Oy ja Ri-Plan Oy.
  • Rakennusurakka kilpailutetaan vuonna 2026.

Vaihe 3: Viimeistely 2027

Sisältää asfaltoinnin, valaistuksen, portit, vihertyöt ja opasteet

  • Toteutus tarkentuu myöhemmin.
Usein kysytyt kysymykset

Miksi Kouvolaan rakennetaan uusi lajitteluasema?

Koska Ahlmanintien jäteasema on jäänyt pieneksi. Kun Ahlmanintien jäteasema rakennettiin 2000-luvun alussa, se suunniteltiin palvelemaan noin 30 000 asiakasta vuosittain. Viime vuosina kävijämäärät ovat kuitenkin kasvaneet jopa kolminkertaiseksi. Tämä on johtanut liikenteen ruuhkautumiseen ja ajoittain myös vaaratilanteisiin.

Miksi Ahlmanintien jäteasemaa ei laajenneta?

Laajentaminen oli alkuperäinen vaihtoehtomme tilaongelman ratkaisuun. Ympäröivä maaperä osoittautui kuitenkin huonosti käyttötarkoitukseen sopivaksi. Tämän vuoksi uutta paikkaa jouduttiin etsimään muualta.

Miksi uusi lajitteluasema rakennetaan Kuusaantien varteen?

Kotkasta saatujen kokemusten ja positiivisten palautteiden perusteella uuden aseman sijoittaminen hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden suunnalle on hyvä ratkaisu. Lisäksi sijainti Parik-säätiön naapurissa mahdollistaa kierrätyksen tehostamisen, kun asukkaat voivat samalla asiointireissulla lahjoittaa myös hyväkuntoiset, itselle tarpeettomat tavarat.

Miksi uusi asema rakennetaan näin lähelle asutusta?

Uusi lajitteluasema sijaitsee kauempana asutuksesta kuin nykyinen jäteasema.

Mitä materiaaleja uudella asemalla kerätään?

Uudella lajitteluasemalla kerätään pitkälti samoja materiaaleja kuin Ahlmanintiellä. Esimerkiksi kotitalouden seka- tai biojätteitä ei oteta vastaan.

Käsitelläänkö siellä jätteitä?

Uudella lajitteluasemalla ei käsitellä tai loppusijoiteta jätteitä. Materiaalit kerätään teräksisille lavoille tai niitä varten rakennettuihin betonisiiloihin. Mahdollisimman suuri osa kerättävistä jakeista sijoitetaan katosten alle. Kerättyjen jakeiden varastointiaika minimoidaan ja ne kuljetetaan nopeasti jatkokäsittelyyn Keltakankaan jätekeskukseen tai muihin vastaaviin käsittely-yksiköihin.

Miten käyttäjät huomioidaan suunnittelussa?

Lajitteluasema suunnitellaan asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuus sekä asioinnin helppous ja joustavuus edellä. Esimerkiksi liikennejärjestelyt tehdään niin, ettei asiakkaiden tarvitse peruuttaa ajoneuvojaan asemalla. Uudelle lajitteluasemalle tulee henkilökohtaisen palvelun lisäksi mahdollisuus asukkaiden toivomaan itsepalveluasiointiin palveluaikojen ulkopuolella.

Vaikuttaako uusi lajitteluasema alueen liikenteeseen?

Kuusaantien liikennemäärän arvioidaan kasvavan noin 1,5 %. Kaupunki vastaa liikennejärjestelyistä ja löytää toimivat ratkaisut kasvavaan liikenteeseen.

Mistä saan tarkempaa tietoa hankkeen etenemisestä?

Päivitämme tietoja hankkeen etenemisestä kotisivuillemme. Seuraa siis sivujamme.

Havainnekuva Kuusaantien uudesta lajitteluasemasta. Kuva: Envineer.